
Autómosás és ápolás alapoktól a professzionális szintig 4.rész
Elérkeztünk autóápolási cikkünk 4. és egyben utolsó részéhez, amiben végig vesszük, hogy miért nagyon hasznos, ha valamilyen viasszal van kezelve az autónk külső része, hogyan lehet otthoni körülmények között polírozni és melyek azok az esetek, amikor szükséges szakemberhez fordulnunk.
Összeszedjük, hogy milyen bevonatok léteznek és ezek közül miket tudunk, otthoni körülmények között telepíteni és szintén azokat az anyagokat, amit már csak szakemberrel végeztessünk el.
Waxolás, polírozás, bevonatok
A polírozás
Az autó polírozása egy olyan folyamat, amely során egy speciális anyagot (polírozószert) dörzsölnek az autó fényezésére, hogy eltávolítsák a kisebb karcolásokat, foltokat és elszíneződéseket. A polírozás célja, hogy simábbá és fényesebbé tegye az autó felületét, valamint hogy előkészítse azt a további bevonatok felvitelére. A polírozás nem csak esztétikai szempontból javítja az autó megjelenését, hanem meg is hosszabbítja annak élettartamát, mivel csökkenti a korrózió kockázatát.
Fontos tudni, hogy a polírozás már nem azt jelenti, mint régen, hogy lecsiszoljuk az autó fényezésének legfelső pár mikronját, ezzel koptatva a lakk réteg vastagságát és újra csili-vili lesz az autó. Ma már olyan modern anyagok és eszközök állnak a rendelkezésünkre, hogy szinte már „korlátlan” alkalommal lehet polírozni az autót úgy, hogy nem vékonyítjuk el a fényezés vastagságát.
Honnan tudod, hogy elérkezett a polírozás ideje?
Ha nem volt polírozva az autó mostanában, akkor igazából bármikor, hiszen a használatból eredő karcok folyamatosan gyűlnek a fényezésen és ezeknek az eltűntetése mindig nagyon hasznos, nem csak esztétikai szempontból, hanem a fényezés élettartamának növelése szempontjából is.
Természetesen vannak árulkodó jelek, ilyenek a kilincs alatti karcok, a körkörös karcolások, amik bár halványak, de jelen vannak a fényezésen. Szinte biztosak lehetünk abban, hogy elérkezett a polírozás ideje, amikor egyértelmű, mélyebb karcolásokat fedezünk fel a kasztnin.
Polírozzunk otthon, vagy bízzuk szakemberre?
Mi annak a hívei vagyunk, hogy egyik sem rossz megoldás, de vannak azok az esetek, amikor jobb egy profira bízni ezt a műveletet. Ha amellett döntesz, hogy mégis otthon szeretnéd költséghatékonyabban megoldani az autód polírozását, akkor segítünk, hogyan kezd bele, mire lesz szükséged és mire figyelj, hogy ne károsítsd a fényezést.
Az otthoni polírozás menete:
- Teremtsük meg a megfelelő körülményeket
A polírozáshoz több feltételnek kell teljesülnie egyszerre ahhoz, hogy biztonságosan elvégezhető legyen a művelet, így a megfelelő környezet és időjárási viszonyok.
Polírozni mindig zárt térben kell, mivel a levegőben szálló por és homokszemcsék vissza kerülnek a felületre és ezzel újabb karcokat hozhatunk létre. Emellett kerülni kell a napsütést, mivel meleg felületen nem szabad polírozni!
- Tisztítsuk meg a felületet mielőtt polírozunk
Az autó felületének tökéletesen tisztának kell lennie. Mossuk le az autót a már korábbi cikkekben leírtak alapján, használjunk gyurmát vagy röprozsdaoldó folyadékot, hogy a különböző szennyeződések, mint a fém, kátrány, rovar vagy gyanta is lekerüljön az autóról.
- Mérjük fel a fényezést
Mielőtt nekilátunk az anyagbeszerzésnek, meg kell tudnunk határozni, hogy az autónkon milyen keménységű a fényezés. Márka függően lehetnek puha, közepesen kemény és kemény lakkozású autók a piacon. Meg kell határoznunk, hogy polírozó géppel vagy kézzel szeretnénk a műveletet elvégezni. Ha géppel, akkor tudnunk kell, hogy DA vagy rotációs gépünk van, mivel a paszta és a polírozó korong kiválasztásánál ez is szempont lehet. Ha kézzel polírozunk (kezdőknek javasoljuk ezt a megoldást) akkor egy kézi polírpasztát kell választanunk és egy megfelelő applikátor szivacsot.
termékeink között mindenféle polírozó anyag megtalálható, a termékleírásokban pedig láthatod, hogy melyik paszta milyen módon használható. Ha elakadsz a termék kiválasztásának folyamatában keress minket elérhetőségeink egyikén és segítünk a megfelelő paszta és korong kiválasztásában.
- Polírozás menete
Első lépcső (abban az esetben lesz további lépcső, ha több lépcsős pasztát választottál, amennyiben egy lépéses pasztára esett a választásod, úgy már több lépcsőben nem kell a folyamatot elvégezni):
Az első lépésben karceltávolító polírpasztát és szivacsot használunk. Kis mennyiségű pasztát nyomunk a szivacsra és kis területen kb. 50x50 cm felületen kezdjük a polírozást egy Z betűt leírva úgy, hogy minden részen egymásra merőlegesen haladunk, lassú megfontolt mozdulatokkal. Nem szabad erős nyomást gyakorolnunk a fényezésre a polírozás közben, és nem szabad egy helyen sokáig polírozni a felületet, hiszen elégethetjük a festéket, főleg polírozó géppel. Egylépcsős paszta esetében addig csináljuk a folyamatot, míg karcmentesnek nem látjuk a lakkfelületet. Több lépcsős paszta esetén jön a második lépcső.
Második lépcső: Ez a lépés már egy sokkal fényesebb felületet eredményez majd, mint az első. Itt egy közepes pasztával és szivaccsal dolgozunk, a technika és a szabályok ugyanazok mit az első lépcső esetében. A harmadik lépést van, aki kihagyja, mi nem ajánljuk.
Harmadik lépcső: Ez a lépés segíti hozzá a fényezésünket ahhoz, hogy tükörfényes legyen. Egy ultrafinom pasztával és befejező szivaccsal megismételjük az előző két lépcső folyamatát.
A polírozás végeztével egy mikroszálas kendő segítségével töröljük le maradék anyagot a felületről. Ehhez használhatsz speciális tisztító folyadékot is, ami zsírtalanítja a felületet. Ez akkor lesz fontos, ha waxolni is szeretnéd a felületet a polír után (erőssen javasolt).
A waxolás
A waxolás egy olyan folyamat, amely során egy viasz alapú anyagot (waxot) visznek fel az autó fényezésére, hogy vékony védőréteget képezzenek rajta. A waxolás célja, hogy megvédje az autó felületét a környezeti hatásoktól, mint például a napfény, az eső, a madárürülék, a kőfelverődés vagy a só. A waxolás nem csak megőrzi az autó fényezésének színét és fényét, hanem könnyebbé is teszi annak tisztítását, mivel a szennyeződések kevésbé tapadnak meg rajta.
Waxoláshoz használhatsz kemény viaszpasztát és folyékony viaszt is. A kemény viaszpaszták felhordása nehezebb feladat, viszont tovább marad fent a felületen, mint a folyékony viaszok, melyeknek az applikálása a kemény viaszpasztákhoz képest gyerekjáték.
Kemény viaszpaszta felhordása:
Az előkészületek ugyanazok, mint a polírozásnál, de ez egy sokkal könnyebb folyamat már. A tisztítás után fontod, hogy zsírtalanítanunk kell a felületet erre megfelelő termékkel és mikroszálas kendővel, majd egy applikátor szivacs segítségével vékony rétegben, körkörös mozdulatokkal felhordjuk a felületre az anyagot. Ha melegebb időben waxolunk, érdemes elemenként dolgozni és visszatörölni a felületről a waxot, mivel melegebb időben gyorsabban szárad és nehezebb eltávolítani. Ha átlag hőmérsékletben dolgozunk, akkor végig waxoljuk az autó összes elemét és mikor körbeértünk, addigra az első elem, amivel elkezdtük a folyamatot már valószínűleg száraz lesz. Onnan tudjuk, hogy megszáradt az anyag, hogy nem csúszik nem olyan ragacsos és egy ködös (homályos) felületet képződik. Ilyenkor egy jó minőségű mikroszálas kendővel visszatöröljük az anyagot a felületről. Sokszor ezt erősen kell dörzsölni főleg, ha véletlenül vastagon hordtuk fel az anyagot, emiatt fontos, hogy nagyon puha legyen a mikroszáláas kendő, nehogy megkarcoljuk újra vele a lakkozást.
Amikor már nem töröl szépen a kendő, az azt jelenti, hogy tömítődött, ilyenkor jöhet egy tiszta kendő. Általában 3-4 kendő kell egy waxoláshoz, ez autó méret függő.
Ha nagyon szeretnénk, hogy extra fényes legyen a felület, akkor még egy gyors waxot is felvihetünk a már waxolt felületre, ezek a spray-s waxok egy higított verziói a kemény viaszpasztának. Ilyen esetben célszerű ugyanazt a terméket választani spray-s verzióba, mint amit felhordtunk vagy egy hozzá kompatibilis terméket.
Folyékony viasz felhordása:
A folyékony viaszok felvitele a legegyszerűbb, de kevesebb ideig marad meg a felületen, mint a kemény viasz. A tiszta száraz, érintésre hűvös autóra egy mikroszálas kendő segítségével felhordjuk az anyagot és eloszlatjuk minden lakkozott részen. Mikor végeztünk, egy száraz tiszta mikroszálas kendővel nagyon alaposan visszatöröljük az anyagot. Általában havonta megújíthatjuk a folyékony waxot, viszont vannak már olyan prémium kategóriás termékek, amik akár 4-6 hónapig is tökéletesen végzik a dolgukat.
A bevonatok:
A kerámia bevonatok olyan anyagok, amelyek tartósabb és erősebb védőréteget képeznek az autó fényezésén, mint a waxok. A kerámia bevonatok víztaszítóak, karcállóak, UV-állóak és vegyszerállóak. A kerámia bevonatok célja, hogy hosszú távon megvédjék az autó felületét a károsodástól, valamint hogy növeljék annak fényességét és mélységét. A kerámia bevonatok több fajtája létezik, amelyek közül a leggyakoribbak a következők:
- Nanokerámia bevonat: Ez egy olyan bevonat, amely nanoméretű kerámia részecskéket tartalmaz, amelyek behatolnak az autó fényezésének pórusaiba, és ott megszilárdulnak. Ezáltal egy nagyon vékony (1-2 mikron), de nagyon kemény (9H) réteget képeznek. A nanokerámia bevonat előnye, hogy nagyon tartós (3-5 év), nagyon fényes és nagyon ellenálló. A nanokerámia bevonat hátránya, hogy viszonylag drága és szakszerű felvitelt igényel.
- Üveg bevonat: Ez egy olyan bevonat, amely szilícium-dioxidot (SiO2) tartalmaz, amely üvegszerű réteget képez az autó fényezésén. Ezáltal egy vastagabb (20-30 mikron), de kevésbé kemény (7H) réteget képeznek. Az üveg bevonat előnye, hogy olcsóbb és könnyebben felvihető akár otthoni körülmények között is, mint a nanokerámia bevonat. Az üveg bevonat hátránya, hogy kevésbé tartós (1-2 év), kevésbé fényes és kevésbé ellenálló.
- Hibrid bevonat: Ez egy olyan bevonat, amely a nanokerámia és az üveg bevonat tulajdonságait ötvözi. A hibrid bevonat szilícium-karbidot (SiC) tartalmaz, amely egy köztes anyag a kerámia és az üveg között. Ezáltal egy közepes vastagságú (10-15 mikron), és közepes keménységű (8H) réteget képeznek. A hibrid bevonat előnye, hogy kiegyensúlyozott (2-3 év), fényes és ellenálló. A hibrid bevonat hátránya, hogy közepesen drága és szakszerű felvitelt igényel.
Reméljük összességében hasznos volt ez a 4 hetes utazás az autóápolás világába és átfogó képet kaptál arról, hogy milyen eszközök, anyagok és technikák léteznek az autókozemtikában. Ne félj használni ezeket a termékeket, tartsd be a leírtakat és ha kérdésed van, keress minket bizalommal!
1